Vintage inspiration

Vintage inspiration

Casual wear - vintage style

Casual wear - vintage style

Hverdagstøj -praktisk/lejlighedspassende/nemt?
 

I virkeligheden er hverdagstøj vel bare det tøj du har på til hverdag? Hvad enten det er joggingtøj, jeans og t-shirt, spadseredragt eller balkjole. Hvis du har det på, når du en ganske almindelig tirsdag iklæder dig et særligt sæt tøj, så er det dit hverdagstøj.

Jeg hører ofte i butikken, at det tøj, der er mest af i A Touch of Vintage, er tøj til finere brug. Og ja, hvis man har brug for hverdagstøj, som kan vaskes i maskinen, og holder til meget brug, er særligt vintagetøjet måske noget, man gemmer og tager på, når man skal ud.
Læs med her og se lidt om hverdagstøj gennem tiderne, og det nye mærke, som jeg har taget hjem til butikken!

 

 

I forbindelse med vores tur til England midt i oktober, var vi forbi Freddies of Pinewood. Et repro-mærke som i mine øre altid har været synonymt med højtaljede, slidstærke jeans. Det viser sig, at de også laver nederdele, skjorter, bluser og jakker, og nu har jeg valgt at tage et udvalg hjem til butikken.

Jeg har glædet mig meget til at løfte sløret for, at man fra 18. november 2021 kan købe Freddies of Pinewood både her online, og i butikken på Badstuestræde.
 

Men de der jeans: Hvad er det nu historien er om den mest almindelige beklædningsgenstand i verden? For ja, et par jeans er noget, du finder over hele verden, i alle samfundslag, og i et utal af afskygninger.

 

 

De første jeans blev lavet i 1860erne i USA af Levi Strauss, og i 1873 patenterede han den måde at lave jeans på som lige siden har været kendt og elsket som Levi’s Jeans. De blev lavet som arbejdstøj til minearbejdere og cowboys, og blev en succes på grund af det slidstærke materiale - denim. Som meget andet blev disse arbejdsbukser dog kun lavet til mænd. Helt op til 1. Verdenskrig var bukser ikke noget som kvinder brugte, og ideen om at kunne lave arbejdsbukser til kvinder må have virket absurd. Men under 1. Verdenskrig blev der brug for kvindelig arbejdskraft, og nu tog kvinderne sagen i egen hånd. Mens mændene var i krig gik kvinderne i deres garderobe for at passe gården, maskinerne og dyrene. Her blev jeans bæltet ind og kvinder begyndte at nyde den frihed, som bukser giver.

 

I 1918 lavede Levi’s en linje af kvindetøj som de kalder ”Freedom-Alls” hvilket er en buksedragtlignende ting.
Tre år senere var Levi’s i gang med både shorts og jakker i khaki til kvinder, men jeans var der stadig ikke nogen af.

 

I midt til slut 1920erne havde kvinderne ellers taget bukserne til sig. Ført an af Coco Chanel og Catherine Hepburn blev lounge pyjamaspant (flagrende bukser) almindelig blandt middel -og overklassen til afslapning ved vandet, på en picnic eller til lette sportsaktiviteter. Generelt var bukser ikke noget, man tænkte var til kvinder. Så frem til midten af 1930erne skulle kvinderne i herreafdelingen for at få ”todelte skørter”. Men i 1934 kom revolutionen: efter en lang periode, hvor amerikanerne var taget ”vestpå” for at opleve ”det vilde vesten” på aktive ferier, og havde fundet jeans absolut nødvendige, lavede Levi’s endelig et par jeans til kvinder: Lady Levi’s. Det blev betragtet som meget modigt at lancere disse, da bukser til kvinder stadig ikke var ”accepterede”. Måske var netop samfundets generelle opfattelse af de nye jeans også med til at gøre dem endnu mere populære, især blandt unge. Man blev normbryder, når man ejede sådan et par. Igennem 2. Verdenskrig, hvor kvinderne igen kom på arbejdsmarkedet, blev jeans mere og mere acceptable.

 

 

For mange vil jeans i historisk kontekst nok være synonymt med 1950ernes ungdomsoprør, rock og popmusik og højt hår med brylcreme og tørklæder om halsen. Det er da også i denne periode, at de slidstærke bukser for alvor bliver allemandseje. Dette ses blandt andet i damebladende hvor reklamebureauerne går direkte efter hverdags/hjemmesituationer i deres markedsføring, i stedet for at bruge ”drømmen om det vilde vesten”. Hollywoods stjerner bliver også fotograferet i jeans, og når nu dit idol går i jeans, så kan du jo også.

 

 

Siden 1950erne har jeans ændret sig meget, de har fulgt med tidens mode, skiftet pasform, længde, benbredde, fået stræk og mange forskellige farver. I dag laver de fleste modehuse og større tøjproducenter en variation af jeans, men jeans ”som i gamle dage” skal man lede efter. Dvs. indtil idag: Din søgning er stoppet nu, Freddies of Pinewood er kommet til A Touch of Vintage!

 

 

Inspiration og viden til denne blog er kommet primært fra disse to kilder:

https://www.levistrauss.com/2014/09/04/celebrating-80-years-of-womens-jeans/

https://fashionista.com/2017/03/levis-jeans-womens-denim-history